Krok 1 – wczesny start
Przede wszystkim warto rozpocząć myślenie o rozwoju umiejętności językowych dziecka już na wczesnym etapie jego życia. W przypadku kilkuletniego przedszkolaka nauka języka obcego odbywa się najczęściej w formie zabawy, przez co wywołuje przyjemne skojarzenia i wpływa na pozytywne nastawienie.
Poza tym, dzieci zdecydowanie lepiej radzą sobie z nauką oraz opanowywaniem dźwięków nowego języka. Zarówno ich mózgi, jak i aparaty mowy są jeszcze bardzo elastyczne, dlatego dużo łatwiej i szybciej jest im przyswoić naturalną wymowę oraz intonację. Co więcej, na tym etapie życia nie mają jeszcze zbyt wielu doświadczeń związanych z nieprawidłowym używaniem języka obcego przez osoby dorosłe (np. opiekunów, czy nauczycieli w szkole), a co za tym idzie same nie posiadają złych nawyków językowych.
Krok 2 – dobre nastawienie rodzica
W przypadku kilkuletnich dzieci, zaczynających naukę języka obcego kluczową kwestią jest nastawienie rodzica. Jego entuzjazm, zaangażowanie i konsekwencja z pewnością będą pomocne w zdobywaniu nowych umiejętności. Podejmując to wyzwanie warto wziąć pod uwagę własne możliwości czasowe, logistyczne oraz budżet tak, aby przejść wspólnie z dzieckiem pełną ścieżkę rozwoju i nie rezygnować w połowie lub jeszcze wcześniej, kiedy z różnych przyczyn pojawią się pierwsze oznaki zniechęcenia. Na początku, przyda się również odrobina luzu i zaufanie do nauczyciela prowadzącego grupę.
Krok 3 – przewodnik
Warto, aby w procesie rozwoju umiejętności językowych towarzyszył dziecku stały przewodnik. Z jednej strony będzie to nauczyciel, z drugiej może to być również animowana postać wprowadzająca odpowiednią narrację.
W Instytucie Języków Obcych ENTER w bajkowy świat zabawy wprowadza najmłodszych słuchaczy uroczy miś Teddy Eddie, który zachęca do wspólnego przeżywania niesamowitych przygód. Kiedy mali uczestnicy zajęć wskakują na kolejny poziom znajomości języka stery przyjmuje starszy niedźwiadek – Savvy Ed.
Krok 4 – komfortowe warunki
W przypadku planowania ścieżki rozwoju umiejętności dzieci niezwykle ważne jest to, aby zajęcia odbywały się w komfortowych warunkach, które można w prosty sposób dostosować do zmieniających się potrzeb różnych grup wiekowych. Dlatego w naszym Instytucie najmłodsi bawią się na dywanie lub w ruchu, a starsi siadają przy stolikach ustawionych w taki sposób, aby każdy mógł w równym stopniu nawiązać interakcję zarówno z nauczycielem, jak i pozostałymi uczestnikami zajęć. Nieocenionym wsparciem są specjalnie opracowane, zgodne z certyfikowanymi metodami pomoce dydaktyczne, a także możliwość udziału w zajęciach w formie hybrydowej – stacjonarnej lub online.
Krok 5 – ścieżka egzaminacyjna
Nic nie motywuje bardziej do zdobywania kolejnych umiejętności, jak widoczne efekty naszej pracy. Dlatego warto pokazywać dzieciom już od samego początku, w jaki sposób udział w zajęciach wpływa na rozwój ich umiejętności. Najlepszym sposobem jest przejście przez ścieżkę egzaminacyjną Cambridge. Zadania i zakres egzaminów są odpowiednio dopasowane do poszczególnych grup wiekowych. Dodatkowo, dobre przygotowanie sprawia, że dzieci podchodzące do egzaminów nie odczuwają stresu, czy niepokoju przed negatywnymi wynikami.
Więcej na temat egzaminów Cambridge można przeczytać w artykule „Czy warto zdawać egzaminy?”